StartGroepenDiscussieMeerTijdgeest
Doorzoek de site
Onze site gebruikt cookies om diensten te leveren, prestaties te verbeteren, voor analyse en (indien je niet ingelogd bent) voor advertenties. Door LibraryThing te gebruiken erken je dat je onze Servicevoorwaarden en Privacybeleid gelezen en begrepen hebt. Je gebruik van de site en diensten is onderhevig aan dit beleid en deze voorwaarden.

Resultaten uit Google Boeken

Klik op een omslag om naar Google Boeken te gaan.

Bezig met laden...

Rescuing Ambition

door Dave Harvey

LedenBesprekingenPopulariteitGemiddelde beoordelingAanhalingen
560442,743 (4.14)3
Many think of ambition as nothing more than the drive for personal honor or fame. As a result, ambition--the God-implanted drive to improve, produce, develop, and create--is neglected and well on its way to paralysis. For some, dreams are numbed. For others, there are no dreams; life just happens. And for those who are dreaming, motives are often confused. One thing is certain: ambition needs help. Dave Harvey is calling for a rescue. He wants to snatch ambition from the heap of failed motivations and put it to work for the glory of God. To understand our ambition, we must understand that we are on a quest for glory. And where we find glory determines the success of our quest. Has your God-given ambition been starved and sedated for too long? Are you ambitious? It's time to reach further and dream bigger for the glory of God.… (meer)
Geen
Bezig met laden...

Meld je aan bij LibraryThing om erachter te komen of je dit boek goed zult vinden.

Op dit moment geen Discussie gesprekken over dit boek.

» Zie ook 3 vermeldingen

Toon 4 van 4
An excellent book!!!!! ( )
  Isaiah40 | Sep 7, 2021 |
Many think of ambition as nothing more than the drive for personal honor or fame. As a result, ambition―the God-implanted drive to improve, produce, develop, and create―is neglected and well on its way to paralysis.

For some, dreams are numbed. For others, there are no dreams; life just happens. And for those who are dreaming, motives are often confused. One thing is certain: ambition needs help.

Dave Harvey is calling for a rescue. He wants to snatch ambition from the heap of failed motivations and put it to work for the glory of God. To understand our ambition, we must understand that we are on a quest for glory. And where we find glory determines the success of our quest.

Has your God-given ambition been starved and sedated for too long? Are you ambitious? It’s time to reach further and dream bigger for the glory of God.
  BethelMQT | Jan 10, 2020 |
30 november 2010
Bestaat er zoiets als nederige ambitie? Het is niet noodzakelijk dat nederigheid ambitie om zeep helpt. Melville noemde nederigheid de meest geheimzinnige passies. Denk je bij ambitie aan iets negatiefs of als iets positiefs, een belangrijk deel van wat mensen bereiken? Ambitie is een nobele kracht voor de glorie van God.
Ambitie moet gered worden van onze cultuur. Vaak is ambitie neergezet als hang naar applaus, belust zijn op roem. Daar komt bij dat de westerse cultuur vandaag niet in grote idee-en gelooft, en dat objectieve waarheid niet bestaat. 'Maar als we waarheid ontkennen, verstikken we ambitie. Zonder waarheid als fundament en ideeen die het waard zijn om te ontdekken, zal ronddolen betekenis vervangen, dan zal verwarring het van overtuiging winnen, zal ambivalentie aspiratie opslokken.' Ambitie moet ook gered worden van nederigheid. Nederigheid dooft veel bijbels vuur, maar als we te nederig worden om te handelen zijn we niet langer 'bijbels nederig'. Ware nederigheid doodt onze dromen niet maar voorkomt dat ze uit de bocht vliegen en zo op Gods weg blijven gericht op Gods glorie. Ambitie moet ook gered worden van onszelf, wij willen glorie voor onszelf en laten goddelijke dromen vallen als iets aantrekkelijkers opdoemt.

hfdst 1: 'Ambition conceived. We are wired for Glory'
Tweede-hands-boeken-dorp Hay-on-way in Wales. Een vriend vd schrijven is jarenlang op zoek geweest naar een originele door Susannah Spurgeon gesigneerd exemplaar van 'Lectures for my Students'. Toepassing: we gaan naar dingen op zoek die waarde hebben. Johannes 12, Jezus bidt: 'Vader, uw Naam moge ge-eerd zijn', en dan is Gods antwoord uit de hemel: 'Ik hen mijn Naam ge-eerd, en zal dat weer doen'. Ondanks het feit dat ze Gods stembaar hoorbaar hoorden, nog niet geloven. En anderen zijn bang voor de Farizee-en. Waarom? Uit vrees voor de Farizee-en, als autoriteiten in de Joodse gemeenschap konden ze hun positie wel vergeten als ze toegaven dat ze in Jezus geloofden. Maar Joh 12,43 laat zien dat onder die angst liefde voor eer van mensen zit. Die drive was blijkbaar zo sterk dat het hen weghield van Gods Zoon. We zijn als mensen zo in elkaar gezet dat we op zoek zijn naar glorie. De rest van het Johannes-evangelie maakt duidelijk dat we als mensen ergens naar verlangen, en dat is glorie. Doxa (griekse woord): waarde, gewicht, waardigheid. Je ziet het terug in reputatie, zelfwaarde, positie. Het trekt ons als een magneet aan. God is vol glorie in zichzelf, en God schiep de kosmos om zijn glorie te laten zien aan de mens die zich daarover kon verheugen. Dat is bedoeld met de oproep God de glorie te brengen. Dan erkennen we God in zijn glorie. Daarvoor zijn we geschapen: God de eer brengen en Hem verheugen (Westminster Confessie 1).
Wij zijn glorie-junkies. Het haakt aan iets in onze ziel en dat gaat heel diep. Zit in ons instinct. Maar hoe staat God hier tegenover? Hij moedigt ons aan glorie te zoeken, Hij beloont het. Maar dan wel dat we hongeren naar Gods glorie. En die zien we in Jezus, maar Hij draagt die glorie niet zoals iemand een glimlach. Hij IS Gods glorie, Joh 1. Als de Vader in Joh 12 zegt: 'en Ik zal mijn Naam opnieuw verheerlijken', dan bedoelt de Vader de kruisiging van Jezus. God wordt het meest ge-eerd toen de Heer van de Glorie op Golgotha gekruisigd werd.
Wat heeft dit met ambitie te maken? Genade ontsteekt goddelijke ambitie. Terwijl de schrijver eerst dacht dat apathie 'cool' was, nu wil hij graag laten zien dat hij gelooft, met z'n daden. Waarom? Omdat wedergeboorte hetzelfde is als een nieuwe start krijgen. Genade vuurt ons aan om voor Gods glorie te leven. Maar ook na onze bekering volgen we de keus om de eer van mensen te zoeken. En daaruit leren we dat we als mensen altijd voor glorie leven, alleen is het de vraag: waar zoeken we die? Als we ambivalent tegenover Jezus staan verwerpen we de glorie van God voor iets anders. We kunnen dus heel religieus zijn maar nep-glorie najagen. Glorie liefhebben betekent ernaar jagen en als we de glorie van God liefhebben verandert ons leven in een zoektocht: goddelijke ambitie.
Bij het liefhebben van iets hoort dat je ernaar jaagt, en hoe sterker ik iets liefheb, hoe meer ik erop jaag. En dat doen we met dingen die ons waardevol lijken. Maar hoe zet je dit najagen om in ambitie? We moeten het gaan 'prijzen', op 'waarde schatten'. Ambitie is iets zo waardevol vinden dat we ernaar jagen te ontvangen. Fil 3,8: ik beschouw alles als vuilnis vergeleken bij wat alles te boven gaat: Jezus te kennen als mijn Heer'. 3,14: 'ik jaag naar...' Dit streven betekent dus het hebben van een passie, een doel en actie. We zijn mensen die geschapen zijn om ambitieus te zijn voor Gods glorie, maar we hebben dit voor iets anders ingeruild: eer van mensen.

hfdst 2: 'Ambition Corrupted. Growing smaller on our attempt to be great'
Ons instinct voor glorie is door God gegeven en woont in ons. Was de ambitie van Alexander de Grote om de wereld te veroveren en als een God aanbeden te worden ook goed? Terwijl Adam geroepen was tot glorieuze ambitie: z'n tijd en energie besteden aan Gods glorie, is hij door val in zonde op zoek gegaan naar glorie, los van God, gedreven door zelfverheffing = zonde. Ipv Gods eer te promoten, promoten we onszelf. Wat doet dit met onszelf? Edwards schrijft: 'Immediatly upon the Fall, the mind of man shrank from its primitive greatness and expandedness to an exceeding smallness and contractedness'. Los van God word hun wereld niet groter dan zij zelf zijn. 'We grow small trying to be great.'
  gerwin | Nov 30, 2010 |
I heard good things about this book and looked forward to reading it. I am so glad I did.

Harvey writes with clarity and humor, good examples, plenty of references to the Bible to support his points, and a passion to convey the importance of this area in our lives.

He begins by talking about what ambition is and how we all have it. That, of course, leads into a discussion of how it has been corrupted into an ugly selfish ambition. Next he talks about how ambition, along with all of our passions and strengths, are converted by our faith in Christ. Now our ambition should be driven by seeking God's glory and understanding that God is shaping our ambition with His own goal in mind. He covers when ambitions seem to fail, the need for confidence and humility, and the ability to be ambitious and content at the same time.

Highly recommended, and convicting! ( )
  lauranav | Sep 11, 2010 |
Toon 4 van 4
geen besprekingen | voeg een bespreking toe
Je moet ingelogd zijn om Algemene Kennis te mogen bewerken.
Voor meer hulp zie de helppagina Algemene Kennis .
Gangbare titel
Oorspronkelijke titel
Alternatieve titels
Oorspronkelijk jaar van uitgave
Mensen/Personages
Belangrijke plaatsen
Belangrijke gebeurtenissen
Verwante films
Motto
Opdracht
Eerste woorden
Citaten
Laatste woorden
Ontwarringsbericht
Uitgevers redacteuren
Auteur van flaptekst/aanprijzing
Oorspronkelijke taal
Gangbare DDC/MDS
Canonieke LCC

Verwijzingen naar dit werk in externe bronnen.

Wikipedia in het Engels

Geen

Many think of ambition as nothing more than the drive for personal honor or fame. As a result, ambition--the God-implanted drive to improve, produce, develop, and create--is neglected and well on its way to paralysis. For some, dreams are numbed. For others, there are no dreams; life just happens. And for those who are dreaming, motives are often confused. One thing is certain: ambition needs help. Dave Harvey is calling for a rescue. He wants to snatch ambition from the heap of failed motivations and put it to work for the glory of God. To understand our ambition, we must understand that we are on a quest for glory. And where we find glory determines the success of our quest. Has your God-given ambition been starved and sedated for too long? Are you ambitious? It's time to reach further and dream bigger for the glory of God.

Geen bibliotheekbeschrijvingen gevonden.

Boekbeschrijving
Haiku samenvatting

Actuele discussies

Geen

Populaire omslagen

Snelkoppelingen

Waardering

Gemiddelde: (4.14)
0.5
1
1.5
2 1
2.5
3
3.5
4 6
4.5 1
5 3

Ben jij dit?

Word een LibraryThing Auteur.

 

Over | Contact | LibraryThing.com | Privacy/Voorwaarden | Help/Veelgestelde vragen | Blog | Winkel | APIs | TinyCat | Nagelaten Bibliotheken | Vroege Recensenten | Algemene kennis | 204,395,075 boeken! | Bovenbalk: Altijd zichtbaar